به جای  واداشتن همه بچه ها به انجام یک فعالیت مشابه،سعی کنید به آنها فرصت انتخاب از بین سه فعالیت بدهید.این سه فعالیت می‌تواند به طور روشن روی تخته کلاس نوشته شود. به بچه ها وقت تصمیم گیری دهید و سپس از آن‌ها بخواهید انتخابشان را در دفترشان بنویسند. وقتی فعالیتی را انتخاب و شروع نمودند، می‌توانید در کلاس چرخی بزنید و ببینید چه فعالیتی را انتخاب کرده‌اند.

من پی برده‌ام که دادن حق انتخاب دارای ویژگی‌هایی است که کار را برای بچه‌ها جذاب تر می‌کند، چرا که آن‌ها حس استقلال را دوست دارند. اما دقت کنید که داشتن بیش از سه فعالیت می‌تواند منجر به حالت هرج و مرج گردد که در آن صورت عملاً فعالیتی صورت نمی‌پذیرد.

به نظر من برای کمک به فراهم کردن تمهیدات این نکته، دادن سه دسته برگه‌های رنگی نمادین، در آغاز به دانش آموزان کمک خواهد کرد. برای مثال این سه دسته که هر یک نماد یک فعالیت است روی تابلو کلاس اینگونه معرفی می‌شوند: ۱- دسته برگ آبی . ۲- دسته برگ سبز ۳- دسته برگه نارنجی