“چقدر باید مطالعه کنم؟” این سوالی است که در بعضی مواقع دانش‌آموزان از خود می‌پرسند. برای معرفی شیوه‌های صحیح مطالعه، در کنار برنامه‌ریزی و تکنیک‌های تمرکز بخشی، میزان مطالعه دانش‌آموزان نیز یکی از عوامل تعیین کننده می‌باشد. زمانیکه همکلاسی‌هایتان به شما می‌گویند تمام شب را مطالعه می‌کردند براحتی باعث می‌شوند در شما احساس اضطراب و نگرانی به وجود بیاید. اما باید به یاد داشته باشید که کلید موفقیت در مقدار زمانی که برای مطالعه صرف می‌کنید نیست، بلکه آن کیفیت مطالعه کردن است که اهمیت دارد.

علاوه بر این هر دانش‌آموزی باید بداند که نتایج به دست آمده در مورد شیوه درس خواندن افراد، با توجه به برخی ویژگی‌ها متفاوت می‌باشد. در نتیجه برخی دانش‌آموزان موثرتر از دیگران مطالعه می‌کنند و بالطبع نیازی به مطالعه برای ساعت‌های طولانی ندارند. همچنین دانش‌آموزانی پیدا می‌شوند که برخی مباحث را به سختی درک کرده و نسبت به دیگر دانش‌آموزان زمان بیشتری را صرف مطالعه کردن می‌کنند.

همانطور که همیشه به دانش‌آموزان خود می‌گوییم بهتر است تا هریک به جای مقایسه با دیگران، بر روی نیازها و توانایی‌های خود تمرکز داشته باشند. هدف شما باید بهبود روش‌های مطالعه خودتان باشد، به نحوی که بتواند شما را به بالاترین سطحی که می‌خواهید برساند.

در رابطه با شیوه‌های صحیح مطالعه بهتر است برخی از نکات زیر را بخاطر بسپارید:

  • برخی موضوعات به نسبت دیگر مباحث ممکن است باعث شود تا زمان بیشتری را صرف آن‌ها کنید. این مورد طبیعی بوده و بستگی به میزان کاری دارد که شما نیاز دارید در مورد هریک از آن ها انجام دهید.
  • آسان است که بر روی موضوعی که دوست داریم تمرکز کنیم، اما این امر نباید باعث شود که دیگر مباحث را نادیده بگیریم.
  • در طول هفته تمرکز بر روی همه درس‌ها ممکن است دشوار باشد، بنابراین آخر هفته‌ها می‌تواند زمان مناسبی برای جبران زمانی باشد که نیاز دارید.

این درست است که به دانش‌آموزان خود می‌گوییم که یکدیگر را با هم مقایسه نکنند، اما باید به این موضوع نیز توجه کنند که پس از شناخت توانایی‌های خود حتما برنامه‌ای را برای مطالعه درسی خود چیده و از آن استفاده نمایند.

 ایجاد یک جدول زمانی مفید برای مطالعه:

یکی از شیوه‌های صحیح مطالعه ساخت یک جدول زمان‌بندی شده است. اگر درست کردن یک جدول زمان‌بندی در ابتدای کار دشوار باشد کمک گرفتن از مشاور تحصیلی مدرسه می‌تواند در درست کردن این جدول برای شما مفید باشد. دانش‌آموزان موفق گذشته معتقدند که ایجاد جدول زمانی مطالعه یکی از بهترین اقداماتی بوده که برای بهبود نتایج خود توانسته‌اند انجام دهند.

استفاده از زمان به بهترین شکل در روزهایی که به مدرسه می‌روید بسیار اهمیت دارد. مطالعه و درس خواندن باید به تمام روزهای هفته اختصاص داده شود حتی روزهایی که مدرسه می‌روید و زمان زیادی ندارید. برای این موارد به شما توصیه می‌کنیم تا پس از اتمام مدرسه و کلاس‌ها و حضور در خانه حتما ساعتی را برای مرور و بازنویسی آن درس‌هایی که در کلاس‌ها آموخته‌اید صرف کنید.

زمانیکه ذهن شما آمادگی دارد تا آموخته‌های آن روز خود را بیاد آورید بهترین زمان برای پاکنویس کردن جزوه می‌باشد. یکی از توصیه‌هایی که در مورد شیوه‌های صحیح مطالعه به آن اشاره می‌شود، این است که همیشه با موضوعاتی شروع کنید که با آن مشکل دارید.