بر اساس طبقه بندی‬‬‬ ‫بلوم یادگیری معمولاً در سه حیطه شناختی، عاطفی، روانی- حرکتی اتفاق می افتد. این دسته بندی به دلیل تاکید بر جنبه های ‫خاص هدف های مختلف است و نه متمایز کردن آنها، زیرا سه حیطه مشخص شده، مجزا و نامربوط نیستند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫‫*سطوح یادگیری در حیطه شناختی  :‬‬‬‬‬‬‬‬
‫این سطوح باید به ترتیب اتفاق افتد تا راهی برای رفتن به سطح بعد باز شود.‬‬‬‬‬‬
‫1. دانش(ساده ترین سطح شناخت) : همان یادآوری و باز شناسی است وصرفا جنبه حفظی دارد. فعل های رفتاری این سطح: تعریف می کند، توصیف می کند، مشخص می کند، فهرست می کند، نام می برد،تکرارمی کند، بیان می کند‬‬
مثلا:فراگیر آثار سعدی را نام ببرد.
‫2. فهمیدن : توانایی پی بردن به مفهوم یک مطلب وتوضیح آن با جملاتی که شخص خودش می سازد ‬‬
‫ مثلا می زند،حل می کند،ترجمه می کند،تمیز می دهد،تخمین می زند،توضیح می دهد،بسط می دهد ، تعمیم می دهد،بازنویسی می کند و....‬‬
مثلا:فراگیر بتواند دلایل جنگ جهانی دوم را توضیح دهد.
‫3. به کاربستن : توانایی کاربرد اصول علمی، فرضیه ها و قضایا و دیگر مفاهیم انتزاعی در وضعیت و موقعیت مناسب بدون این که‬‬‬ ‫هیچ راه حلی ارائه شود. ‬‬‬‬
فعل های رفتاری این سطح: تغییر می دهد،محاسبه می کند،نمایش می دهد،کشف می کند ،اندازه گیری می کند،کنترل می کند
مثلا: فراگیر بتواند شعری از یک کتاب غیر درسی انتخاب و آرایه تشبیه را در آن نشان دهد.
‫4. تجزیه و تحلیل : شکستن مطلب به اجزا تشکیل دهنده آن و یافتن روابط بین اجزا ونحوه سازمان یافتن آن مثل شاگردی که‬‬‬  ‫بتواند یک جمله ادبی را از نظر دستوری تجزیه و نقش و روابط کلمات را تشخیص داده وجمله را سازماندهی کند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
فعل های رفتاری این سطح: به اجزا تقسیم می کند،با نمودار نشان می دهد،مجزا می کند،تجزیه می کند،تفکیک می کند ،هجی می کند
مثلا:فراگیر بتواند رشد تورم را با نمودار نشان دهد
‫5.ترکیب : در هم آمیختن دوباره قسمت هایی از تجارب گذشته با مطلاب جدید و بازسازی آن به بصورت یک کل تازه ونسبتا انسجام‬‬‬ ‫یافته ‬‬‬‬
فعل های رفتاری این سطح: طبقه بندی می کند،درهم می آمیزد،انشاء می کند،بازنویسی می کند،سخنرانی می کند،داستان می نویسد،شعر می سراید، تجدید سازمان می کند ،مدون می کند،نمودار تهیه می کند،گروه بندی می کند.
 مثلا:فراگیر بتواند با واژه های داده شده داستان بنویسد.
‫‫6: ارزشیابی وقضاوت(پیچیده ترین سطح شناخت) : این سطح شامل قضاوت در باره امور، اطلاعات وحتی روشه ای روبرو شدن با‬‬‬ ‫مسائل است. در واقع ارزشیابی نتیجه جریان شناخت است‬‬‬‬‬‬
فعل های رفتاری این سطح: ارزیابی می کند،مقایسه می کند،نتیجه گیری می کند،انتقاد می کند،ربط می دهد،قضاوت می کند،داوری می کند.
 مثلا:فراگیر بتواند دو قطعه ادبی را از نظر نگارش با هم مقایسه‬‬‬ ‫کند و یکی را باذکر دلایلی بر دیگری ترجیح دهد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
*سطوح یادگیری در حیطه عاطفی :‬‬‬‬‬‬
‫هدف های حیطه عاطفی آن هدف های آموزشی هستند که با نگرش ها و عواطف وعلایق وارزش ها سر و کار دارند که به پنج‬‬‬ ‫سطح طبقه بندی می شوند: (از آسان به مشکل)‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫1. دریافت وتوجه کردن : جلب وحفظ و هدایت توجه شاگرد نسبت به فعالیت آموزشی که نتیجه این سطح، از آگاهی ساده نسبت‬‬‬ ‫به موضوع شروع و تا توجه حساب شده نسبت به آن ادامه می یابد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫2. پاسخ دادن : نشان دادن واکنش در مورد مسئله مورد نظر که نتیجه این سطح، از پیروی و متقاعد شدن شروع و تا تمایل به‬‬‬ ‫پاسخ دادن و داوطلبانه اقدام کردن و سر انجام پاسخ دادن همراه با رضایت و علاقه پیش می رود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫3. ارزش گذاری : درونی کردن دسته معینی از ارزش ها که نتیجه این سطح، از متعهد کردن شاگرد در برابر ارزش ها شروع و تا‬‬‬ ‫راهنمایی دیگران به قبول این ارزش ها و تشویق و ترغیب آنها برای پذیرفتن آن پیش می رود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫4. سازماندهی ارزش ها : ادغام ارزش های مختلف و رفع تعارضات بین آنها و بنا نهادن یک نظام ارزشی پایدار و منسجم که نتیجه ‫این سطح، از ادغام ارزش های جدید پذیرفته شروع شده وتا تطبیق این ارزش ها با ارزش های درونی شده قبلی ادامه می یابد‬‬‬‬‬‬
‫5. تبلور ارزش های سازمان یافته در شخصیت : شاگرد دارای نظامی از ارزش ها می شود که رفتار وی را برای مدتی طولانی کنترل‬‬‬ ‫می کند ودر نهایت به صورت نوعی شخصیت در وجود او پدیدار می شود که نتیجه این سطح: مجموعه ای از ارزش ها در رفتار‬‬‬ ‫وی انعکاس دائم می یابد وجزء فلسفه زندگی وی و شخصیتش می شود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
*سطوح یادگیری در حیطه روانی – حرکتی:‬‬‬‬‬‬
‫هدف های این حیطه بیشتر نیازمند همکاری اعصاب و ماهیچه هاست مثل رانندگی ،خیاطی و... و بیشتر شامل مهارت های‬‬‬‬‬‬
عملی در زمینه های فنی حرفه ای و تربیت بدنی و هنر و ... است.‬‬‬
‫1. مشاهده و تقلید: شاگرد به مشاهده رفتار مربی می پردازد و سپس تقلید می کند وآن رفتار را انجام می دهد.‬‬‬‬‬‬
‫2. اجرای عمل بدون کمک: در این مرحله به اجرای آگاهانه تر عمل می رسیم ومیزان وابستگی شاگرد به مربی بسیار ناچیز می‬‬‬ ‫شود ولی نظارت و هدایت او باید ادامه داشته باشد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫ ‫3. دقت درعمل: اجرای عمل با سرعت ودقت وظرافت بیشتر از مرحله قبل وکاهش اشتباهات مرحله قبل. نظارت و راهنمایی مربی‬‬‬ ‫و تمرین و تکرار در این مرحله نیز باید باشد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
 ‫4. هماهنگی حرکات: یعنی برقراری هماهنگی بین مجموعه ای از اعملا، با رعایت نظم وکارایی لازم‬‬‬‬‬‬
‫5. عادی شدن عمل: بالاترین سطح مرحله یادگیری در حیطه روانی حرکتی است که در ان شاگرد به بطور خودکار به انجام دقیق‬‬‬ ‫کارهای دقیق وموزون عادت می کند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫نکته: تا سطوح حیطه های پایین تر تحقق پیدا نکنند سطوح حیطه های بالاتر تحقق پیدا نخواهند کرد.‬‬‬‬‬‬