برخی از سوالات متداول و پاسخ لازم در ارتباط با هدایت تحصیلی:
سوال ١: چرا بعضی فرم هایی کاملاً هاشور خورده اند؟
پاسخ ١:رشته های هاشور خورده ،یعنی دانش آموز، کف نمره را در دروس موثر  برای آن رشته نیاورده فلذا هیچ مدرسه ای حق ثبت نام رشته هاشور شده را ندارد.این قبیل دانش آموزان ابتدا به کمیته هدایت تحصیلی آموزش و پرورش منطقه ارجاع داده شده و سپس از طرف کمیته هدایت تحصیلی به یکی از هنرستان های کاردانش هدایت می شود.

سوال ۲:در عملکرد تحصیلی در فرم شماره ۷ ضرایب چگونه محاسبه می شود؟
پاسخ ۲ : نمرات کتبی خرداد پایه هفتم و هشتم باضریب1و کتبی خرداد نهم با ضریب3 در دروس موثر هر رشته لحاظ میشود. دروس موثر هر رشته به همراه کف نمره آن در دستورالعمل هدایت تحصیلی به مدارس ارسال شده است.
سوال۳:دانش آموزی که در هدایت تحصیلی در تمام رشته ها هاشور خورده , یا در رشته ایی مجاز شده که آن رشته در منطقه وجود ندارد ,مثل کشاورزی و هنر ؛ تلکیف چیست؟ 
پاسخ ۳ : براساس بالاترین امتیاز عملکرد تحصیلی،بررسی های مشاوره ای و ظرفیت منطقه به شاخه موردنظر هدایت می گردند.
سوال ۴:باتوجه به این که دانش آموزی رشته تجربی رو نیاورده آیا میتواند در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام کنند!؟
پاسخ  ۴:نه خیر, حتما باید کف نمره را در دروس موثر آن رشته آورده باشد در اینصورت اشکالی ندارد.
سوال ۵: اگر دانش آموزی که رشته کشاورزی آورده متقاضی یکی از رشته های خدمات باشد تکلیف چیست؟ 
پاسخ ۵ :باید مدارک جهت تصویب به کمیته هدایت تحصیلی ارایه و مجوز ثبت نامدریافت کند.
سوال ۶:تکلیف دانش آموزان تجدیدی چیست؟ آیا همین فرمهایی که الان چاپ کردیم رو بعد قبولی در شهریور باید تحویلشان بدیم یا با توجه به امتحانات شهریور و کسب نمراتشون در شهریور فرمها تغییر میکنند؟
پاسخ  ۶:با توجه به نمرات کسب شده در امتحانات شهریور ماه , هدایت تحصیلی جدید برایشان صادر می شود.
سوال ۷ : دانش آموزانی که در رشته ایی مثلا انسانی یا ریاضی و یا معارف  الف  را آورده ؛ ولی با این وجود دلیل ابنکه در مدارس نمیتوانند ثبت نام کنند چیست ؟ 
پاسخ ۷ : دلیل اصلی , محدود بودن ظرفیت منطقه در آن رشته می باشد. توضیح بیشتر اینکه برای آموزش و پرورش تمام شهرستانها و مناطق سطح کشور از سوی ادارات کل هر استان ظرفیت و تعداد دانش آموزی برای هر رشته تعیین شده است که مناطق ملزم به رعایت آن می باشند. مثلا برای منطقه  در رشته انسانی برای پسران فقط ۱۲۳ ظرفیت تعیین شده است. در صورتی که در فرم شماره ۷ تعدادی حدود ۷۰۰ نفر برای انسانی  الف رو آورده اند, لذا برای ثبت نام درست و دقیق آنها کف امتیاز دانش آموزان از روی فرم شماره ۶ محاسبه شده و با توجه به ظرفیت اعلام شده از بالاترین امتیاز (  که ۱۰۰ می باشد  ) تا نفر ۱۲۳ در رشته انسانی ثبت نام میشوند و مابقی به ظرفیت خالی سایر رشته ها برابر امتیاز هدایت میشوند. در واقع امتیاز  نفر ۱۲۳ در این بحث کف امتیاز محسوب شده و دانش آموزانی که بالای این کف امتیاز باشند میتوانند در رشته انسانی ثبت نام کنند.
سوال ۸: ثبت نام دانش آموزان در مدارس شاهد چگونه است؟ 
پاسخ ۸:  باید حد نصاب کف را آورده باشندسپس بر اساس امتیاز سهمیه شاهد در رشته ها هدایت میشوند.
سوال ۹: دانش آموز نهمی که شرایط رشته دلخواه خود را کسب نکرده چگونه می تواند هدایت شود؟
پاسخ ۹در مورد دانش آموزانی نهمی که اصرار بر ثبت نام در رشته ای دارند که حدنصاب نمره را کسب نکرده اند،با شرکت در امتحان تعیین رشته و کسب کف نمره در آن رشته موردنظردر صورت وجود ظرفیت و در صورت تایید کمیته هدایت تحصیلی منطقه و وجود صندلی خالی در آن رشته می توانند به رشته دلخواه هدایت شوند.

سؤال ۱۰ :امکان تغییر رشته بعد از کلاس دهم وجود دارد؟
پاسخ ۱۰ :بسیاری از دانش‌آموزان بعد از انتخاب رشته متوجه می‌شوند مسیر درستی را انتخاب نکرده‌اند و از تحصیل در این رشته رضایت ندارند. اگر بعد از انتخاب رشته، متوجه شدید انتخابتان درست نیست، تمام راه‌ها بن‌بست نیستند، هم در پایه‌ی دهم و هم در پایه‌ی یازدهم می‌توانید تغییر رشته بدهید. اما اگر شما هم مثل تمام دانش‌آموزان در این شرایط می‌پرسید قوانین تغییر رشته چیه ؟ باید بگوییم برای تغییر رشته، باید تا دو هفته قبل از امتحانات خرداد یا شهریور، برگه‌ی تقاضای تغییر رشته را پر کنید. بعد از تایید تقاضا می‌توانید در آزمون تغییر رشته شرکت کنید؛ برای تغییر رشته، باید در دروس تخصصی رشته‌ی مقصد، نمرات قبولی کسب کنید و در نهایت بعد از تایید، باید در پایگاه تابستانی باقی‌مانده‌ی دروس رشته‌ی جدید را بگذرانید.

در ضمن توجه کنید که در پایه‌ی دهم، می‌توانید رشته و شاخه را تغییر دهید اما در پایه‌ی یازدهم، تنها رشته را می‌توانید تغییر دهید.
سوال۱۱:اگر  دانش آموزی در رشته‌ی مدنظرم اولویت لازم را کسب نکند،باید چه کار کند؟
پاسخ ۱۱دانش‌آموزانی که حد نصاب و اولویت لازم را برای ورود به رشته‌ای خاص کسب نکرده باشد، می‌توانند همراه دانش‌آموزان تجدیدی در امتحانات تعیین رشته‌ی شهریور ماه شرکت کنند و شانس‌شان را برای ورود به رشته‌ی مدنظرشان امتحان کنند؛ همچنین می‌توانند به مدارس غیردولتی مراجعه کنند تا در صورت داشتن ظرفیت ثبت‌نام کنند.
سوال۱۲:ظرفیت شاخه و رشته بر چه اساس تعیین می­شود؟
پاسخ ۱۲براساس قراردادی که آموزش هر اداره با اداره کل می بندد.
سوال۱۳:چرا دانش آموزان علی رغم کسب اولویت الف در نمون برگ شماره ۶ ، درنمون برگ شماره ۷ اولویت الف را کسب ننموده اند؟
پاسخ ۱۳: چون در فرم شماره ۶ هدایت تحصیلی عملکرد تحصیلی از ۳۵ امتیاز محاسبه شده است و ۶۵ امتیاز دیگر برای عوامل دیگر چون نظر دبیر،نظر مشاور،نمرات آزمون های مشاوره ای و ... در نظر گرفته می شود اما در فرم شماره ۷ عملکرد تحصیلی از ۱۰۰ امتیاز محاسبه می شود. یعنی کل امتیاز در فرم شماره ۷ به عملکرد تحصیلی اختصاص داده شده و تنها این فرم ملاک ثبت نام است.

نکته یک : اگر دانش آموزی حتی در یکی از دروس موثر  رشته ایی در امتحانات خرداد نهم حد نصاب را کسب نکرده باشد حتما آن رشته با توجه به ضریب ۳ در پایه نهم برایش هاشور میخورد. 
همچنین اگر میانگین نمرات دانش آموزی در پایه های ۷, ۸, و ۹ ( با در نظر گرفتن ضرایب پایه ها ) پایین تر از حد نصاب کف رشته باشد باز آن رشته برایش هاشور خواهد خورد.
نکته دو: ملاک ثبت نام در مدرسه الویت های  الف تا  د مندرج در فرم شماره ۷ میباشد.لذا در صورت وجود محدودیت ظرفیت رشته , به امتیاز هر رشته در فرم ۶ مراجعه میشود 
نکته سه: وظیفه تطبیق نتایج هدایت تحصیلی با رشته انتخابی دانش آموز در هنگام پیش ثبت نام بر عهده سامانه پادا می باشد.
نکته چهار:در مرحله اول دانش آموز تنها مجاز به ثبت نام در رشته های اولویت الف می باشد.آن دسته ازدانش آموزانی که دارای اولویت ب می باشند در زمان بندی مرحله دوم مجاز به انتخاب رشته وثبت نام می باشند.
نکته پنج: تنها ثبت نام دانش آموزانی که مراحل هدایت تحصیلی آن ها توسط سامانه همگام انجام شده باشد قادر به ثبت نام از طریق سامانه پادا می باشند.
نکته شش: با توجه به اینکه سامانه پادا تنها نتایج هدایت تحصیلی دانش آموز را از سامانه همگام دریافت نموده و نمایش می دهد ؛ صحت سنجی نتایج هدایت تحصیلی در این سامانه انجام نمی شود.
نکته هفت : دانش آموزانی که دارای اولویت الف در رشته مورد نظر می باشد از ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ مجاز به انتخاب رشته می باشند.