بازار کار رشته‌های ریاضی چگونه است؟

به درس‌های محاسباتی علاقه دارید و سرتان درد می‌کند برای حل مسئله و زیرورو کردن فرمول‌ها؟ پس بدون شک در انتخاب رشته‌ی سال نهم، ریاضی فیزیک را انتخاب کرده‌اید و حالا بیشتر از قبل با ریاضی، فیزیک و درس‌های این‌چنینی رفیق و عجین هستد. ولی آینده چه می‌شود؟ شما به‌عنوان یک داوطلب کنکور قرار است چه انتخابی داشته باشید؟ راستش پاسخ این سوال‌ها بستگی زیادی به بازار کار رشته ریاضی دارد. چراکه وضعیت اشتغال رشته‌ها و اوضاع درآمد فارغ‌التحصیلان بیشتر از آن چیزی که فکر کنید اهمیت دارد.

در این مقاله می‌خواهیم اوضاع رشته‌های مهندسی را بررسی کنیم و درمورد بازار کار پرطرفدارترین رشته‌های ریاضی توضیح دهیم. اگر اول این مسیر هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا راه برایتان هموارتر و روشن‌تر شود.

آخر کار تمام داوطلبان کنکور ریاضی به رشته‌های مهندسی ختم می‌شود؟

هرجا نام رشته‌ی ریاضی می‌آید ناخودآگاه تمام ذهن‌ها به‌سمت رشته‌های مهندسی می‌رود. البته در پرطرفدار بودن رشته‌های مهندسی شکی نیست ولی قرار نیست تمام کسانی که ریاضی فیزیک می‌خوانند بعدها وارد رشته‌های مهندسی شوند.

رشته‌های علوم پایه، رشته‌های مدیریت، اقتصاد، جهانگردی، فقه و حقوق و… هم جزو زیرشاخه‌های ریاضی هستند و داوطلبان کنکور ریاضی می‌توانند در دانشگاه در یکی از این رشته‌ها تحصیل کنند. پس قرار نیست تمام داوطلبان ریاضی در آینده مهندس شوند ولی به‌هرحال بیشترشان سودای مهندسی درسر دارند.

بازار کار رشته‌های علوم پایه‌ی زیر شاخه‌ی ریاضی چطور است؟

رشته‌های علوم پایه‌ای مثل علوم کامپیوتر، ریاضیات، فیزیک، آمار و… جزء زیرشاخه‌های رشته‌ی ریاضی هستند. ولی بازار کار رشته ریاضی در این زیرشاخه‌ها چگونه است؟

راستش را بخواهید چندان تعریفی ندارد و همین باعث شده تا روزبه‌روز تعداد متقاضی برای این رشته‌ها کم‌تر شود. همین موضوع سبب می‌شود سطح علمی این رشته‌ها پایین بیاید و این مسئله حیات علمی دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند.

فارغ‌التحصیلان علوم پایه می‌توانند در شرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز کشاورزی، مدرسه و دانشگاه و… کار کنند. خیلی‌هایشان هم به تدریس خصوصی روی می‌آورند.

البته بازار کار رشته‌های علوم پایه بستگی زیادی به شهر محل سکونت افراد هم دارد. ساکنان شهرهای بزرگ شانس بهتری برای اشتغال در رشته‌های علوم پایه را دارند. ولی رشته‌های پرطرفدار ریاضی کدامند؟

بازار کار رشته مهندسی برق چگونه است؟

یکی از رشته‌های پرطرفدار ریاضی مهندسی برق است. مهندسی برق چهار گرایش مخابرات، الکترونیک، کنترل و قدرت دارد و برای موفقیت در تمام این گرایش‌ها باید حسابی در درس ریاضی قوی باشید و از توان محاسباتی بالایی برخوردار باشید.

فارغ‌التحصیلان مهندسی برق می‌توانند در صنایع خودرو سازی، مخابرات، نظامی، دفاعی و… کار کنند. شرکت‌های تولید کننده برد الکترونیکی و صنایع الکترونیکی مثل لپ‌تاپ، تلویزیون و موبایل هم به مهندسان برق نیاز دارند.

اگر می‌خواهید آینده روشنی در بازار کار مهندسی برق داشته باشید بهتر است دانش‌تان را مدام به‌روز کنید و نرم‌افزارهای مربوط به حوزه‌ی کاری‌تان را هم خوب یاد بگیرید.

بازار کار متنوع و پردرآمد مهندسی کامپیوتر

رشته‌ی مهندسی کامپیوتر شامل سه گرایش سخت‌افزار، نرم‌افزار و فناوری اطلاعات یا IT است. به‌لطف پیشرفت دنیای دیجیتال و رسوخ اینترنت به گوشه و کنار زندگی‌مان، مهندسان کامپیوتر بازار کار متنوع و خوبی دارند. می‌توان گفت این روزها در بازار کار رشته ریاضی، مهندسی کامپیوتر جزو رشته‌های سرآمد است.

یک دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر می‌تواند در زمینه‌های طراحی وب، برنامه نویسی، طراحی و بهینه سازی پایگاه‌های داده، امنیت شبکه و… فعالیت کند. به‌عنوان یک مهندس کامپیوتر اگر زبان انگلیسی‌تان خوب باشد و به یک یا چند زبان برنامه نویسی پرکاربرد مسلط شوید، جای سفت و محکمی در بازار کار این رشته پیدا می‌کنید.

مهندسان کامپیوتر به‌صورت پروژه‌ای، پاره‌وقت و حتی از راه دور و به‌‌عنوان فریلنسر هم می‌توانند کار کنند.

آیا رشته مهندسی مکانیک بازار کار خوبی دارد؟

مهندس مکانیک در دانشگاه همه چیز را درمورد طراحی، ساخت و راه‌اندازی انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات می‌آموزد و بعدها می‌تواند در صنایع مختلف زیر فعالیت کند:

  • طراحی و ساخت وسایل نقلیه هوایی، زمینی، دریایی،
  • طراحی و ساخت سیستم‌های برودتی و حرارتی
  • ساخت تجهیزات نظامی، ربات‌ها
  • ساخت و طراحی بالابر، آسانسور
  • طراحی وسایل انتقال و تصفیه آب
  • و…

اگر به این رشته علاقه‌مند هستید بهتر است زبان انگلیسی‌تان را حین تحصیل تقویت کنید و نرم‌افزارهای مربوطه را هم یاد بگیرید. علاوه‌بر این‌ها کسی در این رشته موفق است که روحیه‌ی کار تیمی و کار در صنایع، کارخانجات و… را هم داشته باشد و از قدرت تجسم و خلاقیت بالایی بهره‌مند باشد. اگر این ویژگی‌ها را درخودتان می‌بینید مطمئن باشید شما یک مهندس مکانیک موفق خواهید شد.

آیا مهندسی عمران بازار کار گذشته‌اش را حفظ کرده است؟

روزگاری مهندسی عمران جایگاه بالایی در بازار کار رشته ریاضی داشت و جزو رشته‌های پرطرفدار ریاضی بود ولی حالا اوضاع به‌خوبی آن روزها نیست. با این همه فارغ‌التحصیلی که نرم‌افزارهای حوزه مهندسی عمران را به‌خوبی بلد باشد و مهارت خوبی در ریاضیات داشته باشد؛ بیکار نخواهد ماند و می‌تواند در پروژه‌های ساختمان سازی، ساخت پل، راه، سد، تونل و… با شرکت‌های دولتی و خصوص همکاری کند.

آشنایی با بازار کار رشته مهندسی صنایع

یک مهندس صنایع واحدهای دانشگاهی متنوعی را پاس می‌کند و با مدیریت، برنامه‌ریزی و چگونگی افزایش بهره‌وری در حوزه‎‌های مختلف آشنا می‌شود. مهندسی صنایع روی بهره‌وری تکنولوژی و نیروی انسانی به‌طور همزمان کار می‌کند و می‌تواند اوضاع صنایع مختلف را سروسامان بدهد.

صنایع مختلفی مثل صنعت بیمه، هواپیمایی، کشت و صنعت، بانک‌ها، مراکز خدمات درمانی و شهری، انواع کارخانه‌ها و… به وجود یک مهندس صنایع کاربلد احتیاج دارند. توانایی تجزیه تحلیل بالا، اطلاعات علمی به‌روز و قوی و تسلط به نرم‌افزارهای مربوط به رشته صنایع از مولفه‌هایی است که می‌تواند هر مهندس صنایعی را به موفقیت و درآمد بالا نزدیک‌تر کند.

بازار کار مهندسی معماری چطور است؟

مهندس معمار یاد می‌گیرد چطور برای ساخت‌وسازها نقشه‌کشی کند، تا آخر پروژه پای کار بماند و تک‌تک مراحل ساخت‌وساز را جلو ببرد. این رشته تلفیق و ترکیبی از ریاضی و هنر است و به ذوق و خلاقیت خاصی نیاز دارد. مهندس معمار می‌تواند در زمینه‌های زیر فعالیت کند:

  • طراحی و ساخت ساختمان از ابتدا تا انتها
  • طراحی دکوراسیون داخلی
  • مشارکت در پروژه‌های طراحی فضاهای طبیعی و باز
  • کمک به طراحی فضاهای شهری مثل پارک‌ها، میادین، محوطه سازی و…

تاسیس و سرپرستی یک دفتر خصوصی مشاوره‌ و طراحی

آشنایی با بازار کار رشته مهندسی شیمی

نمی‌توان از بازار کار رشته ریاضی حرف زد و نامی از مهندسی شیمی نبرد. مهندس شیمی می‌تواند فرایندهایی طراحی کند و از مواد اولیه، فرآورده‌های باارزش و کاربردی بسازد. ولی دانش مهندس شیمی در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟ صنایعی مثل پتروشیمی، پلیمر، صنایع گاز، مواد شیمیایی، صنعت نفت و… به دانش مهندسان شیمی نیاز دارند.

اگر در رشته‌ی مهندسی شیمی درس بخوانید بعدها می‌توانید نرم‌افزارهای مربوط به این رشته را هم یاد بگیرید و شانس بیشتری برای ورود به صنایعی که نام بردیم داشته باشید.

مهندسی هوافضا چطور رشته‌ای است و بازار کارش چگونه است؟

به صنایع هوایی علاقه دارید و دل‌تان می‌خواهد از ساخت بالگرد، هواپیما و موشک سر در بیاورید؟ پس رشته مهندسی هوافضا را برای شما ساخته‌اند. مهندسان هوافضا در طراحی و ساخت هواپیما، بالگرد و… مشارکت دارند و روی نگهداری و تعمیر این تجهیزات هم نظارت می‌کنند.

فارغ‌التحصیلان این رشته در صنایع هوایی مثل طراحی و ساخت انواع هواپیما و بالگرد، به‌عنوان کارشناس تحقیق در عیب‌یابی آن‌ها و حتی در صنایع خودرو سازی، تحلیل موتورها و… می‌توانند کار کنند.

مهندسی نفت از رشته‌های درآمدزا ریاضی است؟

در بازار کار رشته ریاضی می‌توان از مهندسی نفت هم به‌عنوان پرطرفدارترین‌ها نام برد. البته این رشته شرایط ویژه‌ای دارد و فارغ‌التحصیلانش باید در شهرهای خاص و در شرایط سختی کار کنند.

ایران کشوری نفت‌خیز است و درچنین کشوری یک مهندس نفت کاربلد می‌تواند جایگاه خودش را پیدا کند. بهتر است بدانید این رشته به‌خاطر شرایط ویژه‌اش، بازار کار کاملا مردانه‌ای دارد.

رشته MBA یک رشته درآمدزا ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد

رشته مدیریت MBA به مدیریت مالی و فضای کسب و کار مربوط می‌شود و متقاضیان مخصوص به خودش را هم دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌ی بازاریابی و مدیریت فروش، مدیریت مالی، مدیریت تولید، منابع انسانی و… در شرکت‌ها و اداره‌های مختلف کار کنند و بنا به دانش و تجربه‌شان اتفاقا درآمد خوبی هم داشته باشند. در بازار کار رشته ریاضی، مدیریت MBA این روزها یکی از پرطرفدارترین‌ها است.

آشنایی با بازار کار رشته مدیریت بیمه

اگر مدیریت بیمه بخوانید با زیروبم صنعت بیمه آشنا می‌شوید و به‌طور کامل دانش بیمه را یاد می‌گیرید. به‌علاوه بعدها می‌توانید در این صنعت متنوع و پردرآمد کار کنید و وارد حوزه‌های مختلف بیمه‌ای مثل استخدام در شرکت‌های بیمه، همکاری در پروژه‌های بیمه‌ای و.. شوید.

کدام رشته‌های مهندسی بازار کار بهتری برای خانم‌ها دارند؟

قرار نیست تفکیک جنسیتی کنیم یا با یک خط‌کش شغل‌ها را به دو دسته‌ی زنانه و مردانه تقسیم کنیم. درواقع بحث بر سر شرایط ایده‌آل برای داشتن یک شغل است و شرایط مناسب برای خانم‌ها و آقایان به یک شکل و با معیارهای یکسان تعریف نمی‌شود. به‌همین خاطر می‌خواهیم رشته‌های مهندسی که شرایط بهتر و راحت‌تری برای خانم‌ها دارند را بهتان معرفی کنیم. هرچند تصمیم نهایی با خودتان است و این شما هستید که باید باتوجه به علایق و وضعیت‌تان تصمیم نهایی را بگیرید.

  • مهندسی پزشکی: مهندسی پزشکی به طراحی و ساخت وسایل، تجهیزات و ابزارهای پزشکی می‌پردازد و از این راه به شناخت و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. این رشته یکی از رشته‌هایی است که خانم‌ها به‌راحتی و بدون دغدغه می‌توانند انتخابش کنند.
  • مهندسی معماری: از بازار کار رشته ریاضی گفتیم و درمورد مهندسی معماری هم توضیح دادیم. ظرافت و هنر نهفته در رشته‌ی مهندسی معماری خانم‌های زیادی را همیشه جذب خودش کرده و می‌کند. مهندسی معماری به آمادگی جسمانی خاصی احتیاج ندارد و فضای کاری‌اش هم اغلب داخل شهرها است.
  • مهندسی کامپیوتر: این رشته این روزها از رشته‌های درآمدزا ریاضی است و از آن‌جایی که شرایط سخت و پیچیده‌ای برای کار کردن ندارد، خانم‌ها هم حسابی جذبش شده‌اند. یک مهندس کامپیوتر قرار نیست مثل مهندس معدن در شرایط سخت و طاقت‌فرسای خارج شهر و داخل معدن کار کند و همین موضوع باعث شده جذابیت این رشته برای خانم‌ها بیشتر شود.
  • مهندسی مخابرات: رشته‌ی مهندسی مخابرات ترکیبی از مهندسی برق و کامپیوتر است. مهندس مخابرات به کار نگهداری و نصب خط‌های تلفن مشغول می‌شود و حالا این روزها با رونق فناوری اینترنت، حسابی پررونق و پرطرفدار است. خانم‌ها هم از قافله عقب نمانده‌اند، در این رشته تحصیل می‌کنند و وارد بازار کار می‌شوند.
  • مهندسی صنایع: مهندسی صنایع حالا حسابی شناخته شده است و همین باعث شده بین خانم‌ها طرفداران زیادی داشته باشد. کار به‌نسبت سبک و جذاب در این حوزه خانم‌ها را به خودش جذب کرده است.

حرف آخر

اگر رشته ریاضی می‌خوانید و بعدها می‌خواهید وارد بازار کار ریاضی شوید باید از همین اول کار میانه‌تان با درس‌های محاسباتی مثل فیزیک، شیمی و ریاضی حسابی خوب باشد. پس از همین حالا خوب فکر کنید و تصمیم درست بگیرید. چراکه کسانی که پایه‌ی قوی در درس‌های محاسباتی دارند بعدها در رشته‌های مهندسی بهتر درس می‌خوانند و دانش عمیق‌تری پیدا می‌کنند. به‌علاوه این افراد می‌توانند کار با نرم‌افزارهای مربوط به هر رشته را یاد بگیرند و کاملا به‌روز و قوی وارد بازار کار رشته ریاضی شوند.

پس اگر حس می‌کنید آدم این راه هستید یک بسم‌الله بگویید و بدانید با دانش و پشتکار حتما در رشته‌های پرطرفدار مهندسی خواهید درخشید.