چک لیست آموزشی ویژه تمامی معلمان و مربیان برای شروع سال تحصیلی به شکلی هدفمند
آنقدر به موضوع تسلط دارم که همگان من را در آن به عنوان یک متخصص قبول دارند.
قبل از دانش آموزان در کلاس حاضر می شوم تا به کارهایم سامان بدهم و با کسانی که زودتر می آیند احوالپرسی کنم.
هرآنچه در توان دارم بکار می گیرم تا استقبال گرمی از فراگیران داشته باشم.مثل قرار دادن تابلوی خوش آمدید به در کلاس یا نوشتن این عبارت برروی چارت.
صادقانه و صمیمانه در مورد فراگیرانم اطلاعات مفید جمع آوری می کنم مانند ،کارشان،اهداف،محیط زندگی و نقاط قوت و ضعف شان.
جلسه را با معرفی اجمالی درس آغاز می کنم و خلاصه ای از اهداف و معرفی خودم ارائه می دهم سپس به فراگیران اجازه می دهم خودشان را معرفی کنند.
قوانین ضروری کلاس را به فراگیران گوشزد می کنم 
تلاش می کنم نام تک تک فراگیران را در همان زنگ اول به خاطر بسپارم. 
با انواع هوش آشنا هستم و تنها به هوش کلامی و ریاضی فراگیران توجه نمی کنم.
انتظارت فراگیران را در درس درنظر می گیرم. 
از این که در پس هر تکلیفی فلسفه ای باشد مطمئن می شوم .
همچون قانون جسی جکسون برای درس قواعدی تنظیم می کنم" در زیر پای هر کسی سطحی قرار بده اما بالای سر او سقفی نگذار".به عبارت دیگرهرکسی توانایی هایی برای حرکت به سمت محتواهای پیچیده تر دارد.
تلاشم را می کنم تا یادگیری را به تجربه ای لذت بخش برای فراگیرانم تبدیل کنم.
سخت تلاش می کنم تا مباحث را به صورت هدفمند ادامه دهم .
یک مرور کلی یا دستور کار از آنچه که درس شامل می شود ارائه می دهم. 
با سایر معلمان/مربیان خودم را محک می زنم تا مطمئن شوم که ارزشمندترین اطلاعات را به بهترین شکل ارائه می کنم.
من نسبت به مقوله تنوع،از جمله تنوع در شیوه های یادگیری حساس هستم.
من تلاش های هدفمندی جهت قاعده مند کردن فعالیت ها در راستای بهینه سازی در حوزه های سه گانه انجام می دهم - حوزه تأ ثیرگذاری عاطفی،حوزه رفتاری وحوزه شناختی.
من از ظاهر بی روح و رنگ و روی دانش آموزان می فهمم کدامیک موضوع را متوجه نشده اند یا استرس دارند و برای رفع آن کاری می کنم.
پس از ارایه یک محتوا غنی جهت اطمینان آنرا خلاصه می کنم و مجدد توضیحی می دهم.
برای بیان مطالب از حکایت و داستان و ضرب المثل استفاده می کنم و همیشه این توانایی ها را پالایش می کنم.
فضای یادگیری را به محیطی آرام و همه شمول تبدیل می کنم. 
بازخورد کارم را جلسه به جلسه بررسی می کنم نه اینکه در انتهای سال تحصیلی.
مرتبا از فراگیران می خواهم تا در فضای یادگیری برای یادگیری بهتر از اتفاقات واقعی زندگی شان بهره ببرد.
ارتباطم با فراگیران را قبل و بعد از کلاس ایجاد می کنم و به همین نحو در زنگ های تفریح هم برای آنها در دسترس هستم.
به صورت دوره ای مطالب را دوره می کنم یا خلاصه هایی ارائه می دهم.
شدیداً از طعنه،حرف های مبتذل،شوخی های بی مورد و اشاراتی که ممکن است توهین آمیز باشد پرهیز می کنم.
*همیشه آماده پاسخگویی به سوالات احتمالی فراگیران هستم. 
از مثال هایی که به یادگیری بهتر محتوا کمک می کنند استفاده می کنم. 
هیچگاه فضا را برای فراگیران نا امن و هراس انگیز نمی کنم. 
هیچگاه بیش از 15 دقیقه سخنرانی ممتد نمی کنم. 
در ارایه مطالب از حس شوخ طبعی و طنزهای بجا استفاده می کنم. 
در ارائه مطالب از رویداد های مربوطه و آمار و ارقام استفاده می کنم.
برای ارائه اطلاعات از زبان بدن کمک می گیرم.
در ارائه خود برنامه تغییر سرعت ارائه منظم و قاعده مندی دارم. 
آگاهانه در مورد شیوه های ارائه تعاملی اندیشه می کنم. 
فراگیران را به کارهای گروهی و فعالیت های خارج ازکلاس به شکل جمعی تشویق می کنم.
از مخاطبان می خواهم که درمورد ارائه هایم بازخورد دهند.
تلاش می کنم مطالب را به کارها، اهداف و  زندگی حقیقی فراگیران مرتبط کنم.
هر زمان که لازم باشد به فراگیران استراحت می دهم .
از اینکه همه به شکلی مناسب تابلو و چارت ها را می بینند اطمینان حاصل می کنم.
از تحولات حوزه کاری خود غافل نیستم .
با سطوح یادگیری بلوم نا آشنا نیستم و در هر پنج سطح سؤال طراحی می کنم.
همیشه مطالبم را بررسی می کنم و تغییرات لازم را در آنها ایجاد می کنم.
در ارائه محتوا از رسانه به شکلی مؤثر استفاده می کنم .
از تقویت مهارتهای ارتباطی دست برنداشته ام. 
روش های گوناگون علمی در ارائه مطالبم به کار می برم .
یادگیری و درک مطلب توسط فراگیران را به شیوه های مختلف ارزیابی می کنم.
کاری می کنم و شیوه هایی به کار می برم تا فراگیران دائم در حال یادگیری باشند.
برای جلساتم پایان هدفمندی طراحی می کنم .
برگرفته از کتاب 500 تکنیک خلاقانه بری معلمان و مربیان نوشته مارلین کاروسلی
ترجمه : روح اله عمادی